Mit jelent Kazuchika Okada és Mercedes Moné AEW-be igazolása?

 Nem túlzás azt állítani, hogy az All Elite Wrestling-nek az elmúlt hetekben sikerült megszerezni a két legforróbb szabadügynököt a wrestling piacon. De vajon ők miért ezt a szervezetet választották és milyen hatásai vannak az új igazolásoknak az AEW-re és a többi cégre nézve? Jelen cikkemben ezekre a kérdésekre keresem a választ.

Miért az AEW?

 Sokan értetlenkedve nézik, ha egy népszerű birkózó úgy dönt, hogy nem a WWE-t választja. Ez részben érthető, hiszen a piacvezető cég rég nem látott magasságokban jár, és az öltözői hangulat is nagyon kedvező a birkózók számára. Ezzel szemben az AEW booking szempontból enyhén szólva sem a legsikeresebb korszakát éli, és ez meglátszik a hely nézőszámokon, az adások nézettségén, és sajnos a backstage állapoton is. Ennek fényében a cikk tárgyát képező két pankrátoron kívül Will Ospreay vagy korábban Jay White is úgy döntött, hogy Tony Khan cégét választja. Nem meglepő módon ennek oka elsősorban az anyagiakban keresendő. Az AEW nem egy tőzsdén bejegyzett cégként működik, valamint még mindig úgy néz ki, hogy elsődleges céljuk nem a profittermelés. Tony Khan egy milliárdos család tagjaként szinte korlátlan forrásokból gazdálkodhat és mindig tud többet ajánlani, mint a WWE, mert Khan számára ez nem jelent kockázatot vagy lemondást valamiről. És bár az Okada és Moné fizetéséről szóló hírek valószínűleg túlzóak, de az kétségtelen, hogy rendkívül magasa összeget kapnak, akkorát, amelyre a WWE már nemet mondana, mivel úgy éreznék, hogy nem ér meg ennyit a befektetés.

 Továbbá a magas fizetés mellé kedvezőbb naptár is jár. Az AEW nem tart house show-kat, kevesebb gálájuk van, így a roster tagjainak kevesebbet kell birkózni. Valamint jelentősen kisebb területen tartják a turnéikat, mint a WWE, így utazniuk is kevesebbet kell, ergo a családra is több idő jut. És nem mehetünk el a személyes motiváció mellet sem. Nézzük mit tud jelenleg kínálni a WWE kettejük számára! Okada egy mainstream amerikai piacon még nem bejáratott pankrátor, aki eddig egy más kultúrkörben birkózott. A WWE-ben meg kellett volna tanulnia figyelni a kameramunkára, a strong style-stílust adaptálnia kellett volna a WWE elvárásaihoz. És még, ha mindezeket meg is tanulta volna, a nyelvi hiányosságok és prezentálhatóság miatt valószínűleg nem lett volna main eventer. Félreértés ne essék, én nagyra tartom Okadát, de nehéz elképzelni, hogy olyanokkal legyen egy súlycsoportban, mint Cody Rhodes, Seth Rollins, vagy akár Gunther (akihez egyébként hasonlóan bookolnám). Ezzel szemben az AEW in ring központú megközelítésével és „hardcore”-abb közönségével akár a szervezet egyik meghatározó sztárja is lehetne. Mercedes Moné helyzete némileg más, hiszen ő már egy main event szinten is bejáratott név a WWE-ben. A női forradalom egyik meghatározó alakja, WrestleMania main eventer. Ugyanakkor több eset is volt már, melyben kiderült, hogy Mercedes a sztárok között is a legnagyobb akar lenni. Az ezzel kapcsolatos hírek részletezésébe most nem szeretnék belemenni, mivel kevés dolgot tudunk biztosan, de az biztos, hogy Sasha egy húzónév szeretne lenni az általa választott cégben. Viszont, ha megnézzük a WWE női divízióját, akkor jól látjuk, hogy az aktuális megasztár projekt Rhea Ripley. Mellette újra felépítik Bayleyt, és a main event meghatározó alakjai Becky Lynch, Charlotte Flair és Bianca Belair is. Nem is beszélve az olyan frissen érkező tehetségekről, mint Tiffany Stratton. Mercedes ennek a rosternek egy fontos tagja lehetne, ugyanakkor az elsődleges szerepe most az lenne, hogy másokon emeljen, ő pedig most a csúcson szeretne lenni. Az AEW pedig egy jó lehetőség arra, hogy akár az egész szervezet arca legyen.

Mit jelent az igazolásuk az AEW számára?

 Elsősorban remek lehetőségeket, hiszen két remek birkózóról beszélünk, akikkel számos kiváló történetet és meccset lehet prezentálni. Ugyanakkor az is fontos, hogy a szervezet fel tudja mutatni azt, hogy a nehézségek ellenére továbbra is egy opció a legnagyobb birkózók számára, ezért pedig érdemes odakapcsolni az adásaikra. Viszont ezzel a lehetőséggel élni is kell, márpedig a debütálásuk kapcsán nem tudjuk teljes bizonyossággal kijelenteni, hogy új korszak kezdődik az AEW-ben. Okada heel-ként, a Young Bucks partnereként debütált. És bár alapvetően értékelem, hogy Tony Khan igyekezett rögtön egy történetbe illeszteni az új sztárt, de az más kérdés, hogy milyenbe. Okada közismerten jóbarátja a Bucks-nak, akik továbbra is EVP pozíciót töltenek be. Márpedig ők nemhogy nem képesek nézőket szerezni, vagy egyáltalán megtartani, de a nézőszám csökken, mikor ők vannak az adásban. Ráadásul nem igazán sikerült Okada erősségeit megvillantani és az abszolút casual nézők továbbra sem tudják ki is ő, és mitől különleges. Moné-val viszont más a helyzet. Az ő debütálása teljes mértékben egy sztár benyomását keltette, még ha a promója nem is érződött igazán ütősnek. Az AEW női divíziója nagyon sokat erősödött az indulás óta. Olyan ellenfeleket lehet felsorakoztatni Moné ellen, mint Toni Storm, Britt Baker vagy Deonna Purrazzo. A lehetőség adott, hogy divízióktól függetlenül a cég arcává váljon, ez jóformán csak a bookingon múlik…

Mit jelent az igazolásuk a többi szervezet számára?

Különösen érdekes kérdés számomra, hogy a szerződtetésük mennyire rendezi át a piaci viszonyokat. Mégpedig azért, mert lényegében a New Japan és az indy szervezetek sztár nélkül maradtak. Persze vannak nagy potenciállal rendelkező tehetségek, mint David Finlay, WWE-ből frissen távozó nevek, mint Dolph Ziggler, vagy Matt Riddle, vagy kisebb közegben bejáratott birkózók, mint Matt Cardona. De gyakorlatilag nem maradt már olyan pankrátor, akinek karrierdöntését illetően akkora izgalom lenne, mint a korábbi neveknél. Ez leginkább a New Japan Pro Wrestling helyzetét befolyásolja. Japán vezető pankrációs szervezetének expanziós terveit keresztülhúzta az AEW létrejötte, és nem tudták megtartani gaijin sztárjaikat sem. Finn Bálor és AJ Styles távozását követően, Kenny Omega, Jay White és végül Will Ospreay is úgy döntött, hogy inkább az amerikai piacon szeretnének sztárrá válni. Kazuchika Okada pedig egy élő legenda volt náluk, a Tanahashi utáni generáció legnagyobbja, a cég egyértelmű arca, de őt sem tudták megtartani. A New Japan-nél már elindultak a változások, amikre szükség is van. Az utánpótlás helyzete nem túl ígéretes, és a birkózókon egyre jobban látszanak a strong style okozta sérülések és megterhelések. Okada távozásával már egyértelművé vált, hogy mennyire lemaradtak a két nagy szervezettől. Nem segíti a helyzetüket az sem, hogy az AEW stílusa nem áll annyira távol a japántól, cserébe ezt egy televíziós csatornán prezentálhatják az Egyesült Államokban, így a fiatal tehetségek számára nem a New Japan a legvonzóbb opció ebből a szempontból sem. Továbbá Tony Khan cége gyakran lehetőséget biztosít arra, hogy a birkózók az AEW szerződés ellenére Japánban is birkózzanak. Úgy hiszem, hogy a fejlemények arra kényszerítik a NJPW-et, hogy továbbra is fenntartsa az együttműködést az AEW-el, a TNA-vel vagy a mexikói szervezetekkel pedig szorosabbra is fűzhetik azt.

 Az indy szcénát több szempontból is befolyásolják az igazolások. Eddig is problémát okozott számukra, hogy azok a birkózók, akik szerepeltek akár egy AEW Dark adáson, azok sokkal nagyobb összeget kérnek el az egyes szereplésekért, mint korábban. Ha pedig Okada és Monét fizetése akárcsak közelít a híresztelésekhez, az embernek óhatatlanul is az jut eszébe, ami a fociban történt az elmúlt másfél évtizedben. Úgy gondolom, hogy a jelenleg létező indy szervezeteknél,  a már meglévő nagyobbak közül (GCW, MLW, NWA), már nem tud jelentősen növekedni egyik sem, ahogy tette azt korábban a ROH vagy akár a PWG. Valószínűleg rászorulnak a szorosabb együttműködésre, ha pedig felbukkan egy kiemelkedő tehetség, az rövid időn a WWE-ben vagy az AEW-ben köt ki. Természetesen van ennek egy pozitív oldala is. A tárgyalások során a birkózók sokkal jobb pozícióba kerültek, az AEW pedig több, mint stabil bért biztosít számukra. Sokkal több lehetőség nyílt a pankrátorok számára. A kifejtett hatások természetesen hosszabb távon lesznek majd igazán megfigyelhetők, booking terén pedig még kérdéses, hogy mit várhatunk. Az AEW mindenesetre kapott egy újabb lehetőséget, Tony Khan-on áll, hogy él-e vele.

Previous
Previous

Testvérharcok a Wrestlemania-n

Next
Next

Mivel éri meg játszani? A WWE videójátéka az elmúlt évtizedben